Nyomtatás 
Forrás: Vital.hu (https://new.vital.hu)

Hátráltatja a technológia a kisgyerekek fejlődését

Kilenc éves kor alatt az iskolákban nem szabadna számítógépet használni, mert a technológia túlzott alkalmazása tönkreteszi a gyermekek összpontosítási képességeit – állítják neves brit kutatók.

Nagy-Britanniában 2008-ban „pelenka tantervet” indítottak el, amely előirányozta, hogy 22 hónapos kortól fokozatosan vezessék be a számítógép-használatot a kisgyermekek számára. Aric Sigman pszichológus, szakíró egy gyermeknevelési szakembereknek rendezett konferencián bírálta a programot, szerinte ugyanis az aláássa a kisgyermekek kognitív képességeinek fejlesztését.

„A technológia túlságosan korai és túlzott használata ártalmas a gyermekekre, mert még nem alakult ki teljesen az idegrendszerük” – hangoztatta a szakember, aki szerint a gyermekek tanulási folyamataihoz háromdimenziós valódi világra van szükség.

„Bizonyítékok tanúsítják, hogy a számítástechnikai és audiovizuális eszközök túlságosan korai használatával éppen azokat a képességeket csorbítják, amelyeket a kormányzat fejleszteni kíván. Ilyen például a hosszú távú koncentrációs képesség” – hangsúlyozta Sigman.

A problémát a több feladatra való egyidejű összpontosítás és az egy feladatra való hosszan tartó koncentrálás konfliktusa okozza, mert ezeket a képességeket nem lehet és nem is szabadna egyszerre fejleszteni – olvasható a The Daily Telegraph című brit napilapban.

A kisgyermekek 1-5 éves kor közötti informatikai és audiovizuális nevelését meghatározó oktatási előírás számtalan tanulmányi célt nevez meg, például 22 és 40 hónapos kor között a gyermekeknek olyan egyszerű informatikai feladatokat kell megoldaniuk, mint a televízió távvezérlőjének használata, illetve az egér és a billentyűzet kezelése a korcsoportnak megfelelő szoftverek használatakor.

Az alsó tagozatos osztályokban legkevesebb heti egy számítástechnikai foglalkozás van, miközben az informatikai eszközök más területeken is egyre meghatározóbb szerepet játszanak.

A technológia használatáról azonban igencsak megoszlanak a vélemények. Az Egyesült Államokban végzett kutatás szerint az életkornak megfelelő szoftverek alkalmazása olyan előnyökkel jár, mint a nyelvi készségek fejlődése. Egy másik tanulmány viszont azt sugallja, hogy a hosszan tartó tévé- és számítógépnézés lelassítja az agy természetes fejlődését.



A cikket a vital.hu-n az alábbi címen találja meg:
https://new.vital.hu/szamitogep-gyerekek