A kutatók úgy vélik, hogy az a sebesség, mennyiség és egyszerűség, amivel az információkat meg lehet osztani a közösségi oldalakon, megnehezítheti az analitikus gondolkodást. A jelenségre az Edinburgh-i Egyetem tiszteletbeli kutatója, Dr. Iyad Rahwan hívta fel a figyelmet, aki azt állítja, hogy a népszerű weboldalak látszólag okosabbá tesznek bennünket, valójában azonban az intelligencia ilyetén fejlődése csupán felszínes. A számítástechnikus azt vizsgálta, hogyan befolyásolja a tanulást az, ha tagjai vagyunk emberi hálózatoknak. Dr. Rahwan először egy húszfős csoport tagjainak tett fel trükkös kérdéseket. Bár többször is feltette nekik a kérdést, az alanyok általában kitartottak eredeti válaszuk mellett, és csak az esetek 25 százalékában válaszoltak helyesen a kérdésre.
Dr. Rahwan ezután egy második csoport tagjainak is feltette ugyanezeket a kérdéseket. Az alanyok először egyedül válaszoltak, majd összegyűltek, és láthatták egymás válaszait. Miután megkapták az első választ, a férfiak és nők hamar rájöhettek, hogy társas csoportjuk valamelyik tagja helyes választ adott, és e szerint megváltoztatták a saját válaszukat. Ennek ellenére először a második és a harmadik kérdésnél sem teljesítettek jobban. Ez meglepte Dr. Rahwant, mert szerinte ez arra utal, hogy a résztvevők anélkül másolták a válaszokat, hogy átgondolták volna, mit tesznek. Mivel azonban ezzel nem tanulták meg azt, hogy ne siessék el a válaszadást, és gondolják át alaposabban a választ, minden alkalommal ugyanabba a csapdába estek.„Úgy véljük, az emberek nem hajlandók többet gondolkodni, mert ez időt és erőfeszítést igényel, és a hétköznapi élet nem engedi meg azt a luxust, hogy időt szánjunk minden igazolására” – magyarázta Dr. Rahwan. A szakértő szerint ezért fennáll annak veszélye, hogy a Twitterhez és a Facebookhoz hasonló közösségi oldalaknak köszönhetően egyre jobban adunk majd mások véleményére.