Nyomtatás 
Forrás: Vital.hu (https://new.vital.hu)

Az internetes avatárunk árulkodó

A York Egyetem kutatói azt próbálták kideríteni, milyen benyomásokat keltenek, és milyen korlátokkal rendelkeznek az internetes kapcsolattartásban használt avatárok.

A Personality and Social Psychology Bulletin szakfolyóiratban megjelent tanulmányukban azt vizsgálták, milyen személyiségjegyeket közvetítenek a felhasználók avatárjai.Az avatár egy olyan kép, amely a felhasználó személyét jelképezi a virtuális világban. Ez a kép a legegyszerűbb rajzoktól egészen a részletes, 3D-s karakterekig terjedően nagyon változatos lehet. Az avatárokkal az emberek különböző fizikai illetve pszichológiai jegyeket fejezhetnek ki, vagy éppen rejthetnek el a digitális világban. A korábbi kutatások azt mutatták, hogy az emberek jellemzően olyan avatárt választanak maguknak, amely hasonlít hozzájuk.

Az új kutatás első szakaszában a résztvevők személyre szabott avatárokat hoztak létre maguknak, a második fázisban pedig alanyok különböző csoportjai értékelték az első szakaszban létrehozott avatárokat. A készítőket öt nagy személyiségjegy alapján értékelték: nyitottság, lelkiismeretesség, extrovertáltság, szeretetre méltóság és neurotikusság. Az elemzés azt mutatta, hogy néhány személyiségjegyet a többinél pontosabban lehet kifejezni az avatárok segítségével. A társaságkedvelő személyiséget vagy szorongást például könnyebben fel lehet ismerni az avatár alapján, mint azt, hogy mennyire nyitott valaki az új élményekre, vagy mennyire lelkiismeretes. A társaságkedvelő és társasági emberek általában olyan avatárokat hoznak létre, amelyek jól kifejezik valódi személyiségüket. A neurotikus személyiségek viszont jellemzőbben készítenek olyan avatárokat, amelyek nem árulják el pontosan a személyiségüket. Azok az emberek, akik szeretetreméltóak és személyiségüket tekintve jellemzőbben képviselik az általános népességet, előszeretettel készítenek olyan avatárt, amely baráti érzést vált ki másokból.

A nyitott szemű, mosolygó vagy vigyorgó, ovális arcú, barna hajú avatárok nagyobb valószínűséggel váltottak ki baráti érzést a szemlélőkből. Ezzel szemben a semleges arckifejezésű, vagy a mosolyon kívül bármilyen más arckifejezésű, fekete hajú, rövid hajú, kalapos vagy napszemüveges avatárok kisebb valószínűséggel ébresztettek baráti érzéseket a szemlélőkben.A kutatók ugyanakkor azt is megemlítették, hogy a kutatásban szereplő avatárok alapvetőek és egyszerűek voltak, ezért további kutatásokat kell végezni a bonyolultabb és dinamikus, például a 3D-s digitális világban előforduló ábrákkal kapcsolatban.



A cikket a vital.hu-n az alábbi címen találja meg:
https://new.vital.hu/avataros