Nyomtatás 
Forrás: Vital.hu (https://new.vital.hu)

A nehézkes ügyfelek és az időhiány miatt stresszelünk a legtöbbet

A problémás ügyfelekkel történő munkavégzés okozza a legtöbb stresszt a magyar munkahelyeken – derült ki az Európai Munkavédelmi Ügynökség (EU-OSHA) által végzett uniós kutatásból. A megkérdezett magyar vállalkozások 44%-ánál jelentenek gondot ezek a személyes konfliktusok, míg az idő szűkössége a cégek 29%-ánál, az pedig, hogy a munkavállalók nem tudják befolyásolni a saját munkafolyamataikat, a hazai munkahelyek 14%-ánál okoz stresszt a dolgozóknak. A felmérés szerint a magyar cégek 85%-a leginkább a jogszabályi kötelezettségeknek való megfelelés miatt foglalkozik munkavédelemmel. 70%-uk végeztet ugyan kockázatértékelést, de a stressz és okainak kezelését célzó cselekvési terveket már mindössze a munkáltatók 19%-a készít, amely tekintetben az uniós rangsor legvégén szerepelünk.

Az Európai Munkavédelmi Ügynökség (EU-OSHA) 36 ország (köztük 28 uniós tagállam, 6 csatlakozásra váró ország, valamint Norvégia és Svájc) közel 50.000 munkahelye, köztük 1.500 magyar vállalat munkatársainak megkérdezésével mérte fel, hogyan kezelik a különböző méretű vállalkozások a gyakorlatban a munkavédelem, ezen belül is elsősorban az új és újonnan felmerülő olyan pszichoszociális kockázatokat, mint a stressz és annak kiváltó okait. Az Ügynökség ESENER (European Survey of Enterprises on New and Emerging Risks) felmérését a TNS Piac- és Közvélemény-kutató Intézet végezte 2014 nyarán és kora őszén, a legalább öt vagy annál több munkavállalót foglalkoztató állami és magánszervezetek, valamint vállalkozások megkérdezésével.

 

A pszichoszociális kockázatok átveszik a vezetést

A felmérés szerint Magyarországon még a fizikai munkavégzés nem megfelelő körülményeiből adódó helyzetek jelentik a legnagyobb munkahelyi kockázatot. A gépekkel vagy kéziszerszámokkal történő munka által képviselt baleseti veszélyt a cégek 53%-a, a fárasztó vagy fájdalommal járó testhelyzeteket 50%-a, a járművekkel történő munkavégzés során fennálló baleseti kockázatot pedig 45%-uk nevezte meg kockázati tényezőként. Ugyanakkor a munkahelyi kockázatok sorában egyre jobban előtérbe kerül a negatív stressz, mint például a problémás ügyfelekkel, páciensekkel való munkakapcsolat, amely immár a magyar munkáltatók 44%-ánál előforduló munkavédelmi kockázat.



A cikket a vital.hu-n az alábbi címen találja meg:
https://new.vital.hu/stresszelunk