A javaslat arra kötelezi a tagállamokat, hogy az európai irányelvnek megfelelően csökkentsék a szennyezőanyag-kibocsátást, akár a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának, akár az ipari vagy a fűtési eredetű szennyezés mérséklésével. A javaslat a különböző szennyezőanyagok 20-30 százalékos határérték-csökkenését irányozza elő, továbbá olyan szennyezőanyagoknál is megállapít határértéket, amelyek esetében még nincs meghatározott szélső érték.
A magyar kormánynak csökkentenie kell a levegő szennyezettségét – hangsúlyozta Jávor Benedek, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának alelnöke. A közlekedési eredetű kibocsátás visszaszorításánál a forgalomszervezést és a kibocsátási határértékek szigorítását, a fűtési és az ipari eredetű szennyezőanyag kibocsátásnál pedig a városi zöldfelületek növelését említette megoldási javaslatként. A levegő minőségének javulása által csökkenne a légszennyezés miatt kialakuló betegségek száma, így az egészségügyi és a kieső munkanapokból eredő költségek megspórolásával Magyarország nyeresége 1 és 7 milliárd euró között lenne, míg az intézkedések szükséges kiadásai 70 millió euróra tehetőek.
Magyarországon 16 ezer ember hal meg idő előtt légszennyezettség következtében, míg az Európai Unióban ez a szám a 450 ezret is elérheti.
Egy példa: Budapesten, a Kálvin téren végzett helyszíni légszennyezettségi mérések azt mutatták, hogy a levegőben található veszélyes anyagok részecskéinek száma egy köbcentiméternyi mintában a 300 ezret is eléri, amikor dízelmotor-meghajtású járművek haladnak arra, míg ezek hiányában csupán 25-30 ezer ez az érték. "Egy viszonylag tiszta városi területen" végzett mérésnél pedig 1000-2000-es értéket mutat.