Dieter Wolke professzor, a University of Warwick munkatársa brit, német és ír tanulmányokat vetett össze, amelyek a koraszülött gyereket egész életében vizsgálták. Kiderült, hogy a 36. hét előtt születetteknél az általános iskolában gyakoribbak a tanulási nehézségek. A 42. életévre azok az emberek, akik a terhesség 34. hete előtt születtek kevesebbet keresnek, mint azok, akik nem koraszülöttek. Ezek az emberek általában kétkezi munkát végeznek, és nincs saját ingatlanuk, és gyakoribb közöttük a munkanélküliség is. A jelentős IQ-különbség a 33. hét előtt születettek esetében kezdődik, egyre rosszabb eredményeket hoz egészen a 27. hétre születettekig.
Jelenleg az Egyesült Királyságban a szülések 7 százaléka koraszülés, a világon pedig nagyjából 11 százalékos ez az arány. Az elmúlt három évtizedben fokozatosan nőtt a koraszülések száma, és már akár terhesség 17. hetére születő babák is életben maradnak. “Problémát jelent, hogy a tanárok és az oktatásban dolgozó pszichológusok képzésében nem szerepel túl sok információ arról, hogyan érdemes foglalkozni a koraszülött gyerekekkel hosszútávon. Szükség volna pedig ezt a csoportot segítő stratégiákra is” – vélekedik Dr Samantha Johnson, a University of Leicester munkatársa, aki szintén részt vet a kutatásban.