Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) kutatói egy nemzetközi együttműködésben szociális robotflotta fejlesztésén dolgoznak, céljuk olyan robotok tervezése és gyártása, amelyek például az idősgondozásban látnak el szociális és kiszolgáló funkciókat
A várható élettartam megnövekedése, az egészségügyi szolgáltatások fejlődése erős nyomás alá helyezi az idősotthonok működtetőit. A következő évtizedben jelentős hiány alakul ki a szakképzett humán erőforrásban és romlik az ellátás minősége az egész fejlett világban. Az ember-robot együttműködés válasz lehet a népesség növekedésével párhuzamosan elöregedő társadalom kihívásaira - írták a közleményben.
A tájékoztató szerint a nemzetközi együttműködés tagjai a PPM Robotics AS (Norvégia), a DLM Solutions Kft. (Magyarország), az Eötvös Loránd Tudományegyetem (Magyarország) és a Nord University (Norvégia).
A szakemberek - ötvözve IT és robotikai tudásukat a legújabb idősgondozási és ember-robot kommunikációs kutatási eredményekkel - arra vállalkoznak, hogy kifejlesztenek egy rendszert szociális és együttműködési képességgel ellátott, a lakókra fókuszáló, kiszolgáló robotokkal és az ápolók munkáját elősegítő, mesterséges intelligenciával támogatott munkafolyamat-szervezési megoldással.
A projekt keretében a konzorcium kifejleszt egy kedvező költségű mobil robotflotta megoldást, amely szociális és kiszolgáló funkciókat képes ellátni idősotthonokban.
Mint írták, a robotok egyedi multimodális kommunikációja lehetővé teszi, hogy a robotok az idős lakók számára is könnyen érthetőek legyenek anélkül, hogy jelenlétük zavaróvá válna, továbbá elősegíti a robotok elfogadását a lakók és a személyzet számára is. A robot viselkedésével igazodik az adott helyzetekhez és a lakók kognitív képességeihez.
A közlemény szerint a projekt egyik kihívása, hogy a megoldás a csökkent kommunikációs és kognitív képességekkel rendelkező lakókat is képes legyen támogatni, kiszolgálni.
A prototípus tesztelését a norvég piacon végzik, ahol körülbelül ezer idősotthonban, otthononként öt robot telepítésével a 2030-ra várt kiszolgálószemélyzeti igény 10-20 százaléka kiváltható lenne - olvasható a közleményben.