
Székely Levente hangsúlyozta, a fiatalokat érintő fő problémák közé tartozik a céltalanság, a baráti kapcsolatok hiánya, és a jövővel kapcsolatos frusztráció is, ami nem magyar specialitás.
"Az értékeik konzervatívak, családra, gyermekekre vágynak, szüleik életeszményét magukénak érzik. Mindeközben csökken azoknak az aránya, akik már gyermeket vállaltak, tartós kapcsolatban, házasságban élnek" - ismertette az intézetvezető.
Elmondta azt is, hogy a magyar fiatalokat aktivitás jellemzi a munkapiacon, az oktatási rendszerben való jelenlétük azonban csökken, továbbtanulási terveik visszafogottabbak, és felértékelődött körükben a mentális egészség témája. Beszámolt arról is, hogy a tartalomfogyasztásukban a közösségi média, elsősorban a Facebook játssza a legnagyobb szerepet.
A fiatalok hírfogyasztását a közösségi média vezérli, általános trend az élménykeresés - mutatott rá, hozzátéve: a fiatalok politikai, közéleti érdeklődése alacsony szintű, alapvetően inkább kormánypártiak, de egy szűk kisebbségtől eltekintve a többség távol marad a politikától.
Székely Levente kitért arra, hogy a kutatásaik szerint minden ötödik fiatal magányosnak vallja magát, igényelnék a közösséget, ennek ellenére meredeken csökken azok aránya, akik tagjai valamilyen szervezetnek, és csökken a közösségi terek, kávézók, kocsmák, sportközpontok látogatottsága is.
A szakértő elmondta azt is, hogy a koronavírus-járványt megelőző években javultak az elégedettségi mutatók, azóta viszont ismét visszaestek, a fiatalok kevésbé elégedettek az anyagiakkal, a barátaikkal, a kapcsolataikkal is.
Az egészségi, fittségi mutatók viszont javultak - jegyezte meg.