Június 18-án akadálymentes vitorlás nyílt napot rendeztek a Balatonon a mozgássérüléssel élő gyermekeknek és fiataloknak. A Semmelweis Egyetem Pető András Pedagógiai Intézete, az Alzheimer Alapítvány és a Túravitorlás Sport Klub (TVSK)-Ábrahámhegy Egyesület közös rendezvényén 15, a Pető András Kar Gyakorló intézményeibe járó gyermek és fiatal próbálhatta ki a sportot hat hajóval, szülei és családtagjai társaságában.
Az eseményt dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea, a Semmelweis Egyetem Pető András Karának (PAK) dékánja nyitotta meg. Köszöntőjében felhívta a figyelmet: a konduktív pedagógia fejlesztő foglalkozásai, és tevékenységei mellett a 2000-es évek elejétől az adaptív sport lehetőségét is biztosítják tanulóik számára. „A sport mozgásfogyatékossággal élők számára is örömforrás, sikerélményt nyújt, kihívásokat állít.
Jelenleg 11 sport közül választhatnak a gyerekek, ebből 3 sportág – az adaptív evezés, a vívás és a futóbicikli – paralimpiai utánpótlásnevelésében is részt veszünk. Együttműködésünk a Magyar Paralimpiai Bizottsággal kiváló, az edzéseket szakedzők tartják, a hallgatóink gyakorlatuk keretében szintén részesei a programnak”.
A vitorlázást először próbálhatják ki a PAK intézményeibe járó gyermekek, ezért köszönetet mondott a TVSK Ábrahámhegyi kikötő elnökének, Homonnay Zsombornak, a szervezőknek, és a hajókkal felsorakozó kapitányoknak.
„A kar nyitott minden sportágban az együttműködésre annak érdekében, hogy a sport minden dominánsan mozgásproblémával küzdő tanulónk számára elérhetővé váljon” – emelte ki a dékán, hozzátéve: a Semmelweis Egyetem különösen nagy hangsúlyt fektet a sport és az aktív szabadidő támogatására, legyen szó a Családbarát Egyetem programjairól, a testnevelés órákról, vagy a tavaszi szemeszterben nagy sikerrel megrendezett napról, amikor a hallgatók megismerkedhettek az adaptív sportokkal.
Gosztonyi András, a Magyar Alzheimer Alapítvány kuratóriumának elnöke honlapunknak elmondta: a sportot önmagában is egy hatalmas értéknek tartja, a vitorlázás az ő életében is fontos szerepet játszik. „Én magam is többször versenyeztem mozgáskorlátozott fiatal versenyző ellen, aki teljes értékűen helytállt közöttünk a mezőnyben. Innen jött az ötlet, hogy minél több, mozgássérüléssel élő gyerekkel megismertessük a vitorlázást, akár olyanokkal is, akikben korábban fel sem merült, hogy ők maguk is kipróbálhatnák ezt a sportot. Az alapítványunk egyik célja, hogy a mozgáskorlátozott gyerekek számára is elérhető legyen ez a tevékenység mint élmény, de mint versenysport is”.
Homonnay Virág, a PAK végzős hallgatója, az esemény egyik szervezője a mozgáskorlátozottak vitorlázásáról írta szakdolgozatát. „Vitorlásoktatói végzettségem is van, mindig nagy vágyam volt, hogy ezt össze tudjam kapcsolni a konduktív pedagógiával”.
„Az egyenetlen felületen való mozgás hatással van a koordinációs képességre, és fejleszti az egyensúlyérzéket is. A vitorlázás egy rendkívül összetett sport, ahol sok dologra kell figyelni, számtalan helyzethez kell alkalmazkodni, a sport során szerzett képességeket pedig a gyerekek a mindennapjaik során is használni tudják”.
Csizy Csilla konduktor, a Pedagógiai Intézet szakértője hangsúlyozta: a rendezvény abban is úttörő volt, hogy a gyakorlatban is felszínre kerültek a sportág adaptálási lehetőségei mozgássérüléssel élők részére. „A visszajelzések alapján az esemény meghatározó élmény volt minden résztvevő számára. Pozitív megerősítés, hogy egy-egy ilyen projekten keresztül interdiszciplináris együttműködés segíti elő a tényleges társadalmi integrációt”.
A kezdeti siker motivációs erővel bír, melynek eredményeképp az alapítvány a Pető András Kar segítségével augusztus utolsó hetében vitorlás tábort szervez, azzal a céllal, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek közül is többen megismerjék és megszeressék a vitorlázást, és a későbbiekben akár versenyzőként is kipróbálják magukat.