A legfrissebb kutatási adatok szerint, ha állandóan fényképeket készítünk ahelyett, hogy a történésekre koncentrálhatnánk, azzal megakadályozzuk, hogy az eseményről szóló emlékek beépüljenek a memóriánkba. "Ez a fényképezés káros mellékhatása - nyilatkozta Dr. Linda Henkel, a Fairfield Egyetem munkatársa - Az emberek olyan gyakran kapják elő a fényképezőgépüket, és kattintgatnak szinte már esztelenül, hogy teljesen figyelmen kívül hagyják magukat az eseményeket. Ha valaki teljes egészében a technikai eszközökre akarja bízni az emlékezést, azzal komolyan ronthatja annak az esélyét, hogy később magától is vissza tudjon emlékezni a boldog pillanatokra."
Dr. Henkel és kollegái egy múzeumban végeztek kísérleteket egy csoport önkéntes egyetemista segítségével, akiket megkértek, hogy egy addig nem látott tárlaton vagy fényképezzenek, vagy próbáljanak meg maguktól visszaemlékezni a kiállított műalkotásokra. Másnap mindegyik önkéntest letesztelték, hogy megtudják, mennyit sikerült megjegyezniük a látottakból. Az eredmények szerint az állandóan fényképező résztvevők sokkal kevésbé tudtak visszaemlékezni a tárgyakra, mint azok, akik csak úgy megpróbálták befogadni a látottakat. Korábban több híres zenész, köztük Beyoncé, Prince és Björk is többször hangot adott annak a véleménynek, hogy be kellene tiltani a fényképezést a koncerteken, mert az elvonja az emberek figyelmét magáról a produkcióról.
Dr. Henkel mostani kutatásai egyértelművé tették, hogy a folyamatos fényképezés, még akkor is, ha a fotós nincs benne az adott képben, hatással van a memóriára. Egy második kísérlet megerősítette az első során megfigyelteket, de ezen kívül érdekes adalékkal is gazdagította a kutatást. A második kísérletből kiderült ugyanis, hogy amikor egy tárgynak csak egy-egy apró részletét fényképezték le a résztvevők, azzal sokkal könnyebben megjegyezték a tárgyat, és nem csak az egyes részleteit. "Ezek a vizsgálati eredmények is bizonyítják, hogy az, amit a fényképezőgép lát, nem feltétlenül azonos azzal, amit az agyunk érzékel" - nyilatkozta Dr. Henkel. A kutatás részletes leírása a Psychological Science című tudományos szaklapban olvasható.