A SPARX nevű videojáték a kognitív viselkedésterápia (CBT) módszerének alkalmazásával arra tanítja a tizenéveseket, hogy hogyan lehet leküzdeni a depressziót. A játék fejlesztői úgy alkották meg a programot, hogy az pontosan azokat a kamaszkorú, depresszióra hajlamos fiatalokat célozza meg, akik vonakodnak külső segítséget, vagy szakmai tanácsadást kérni a depresszió leküzdéséhez. A fejlesztőcsapat így egy fantasy szerepjáték programot hozott létre, amelyben a játékosok egy harcos karaktert alakítanak, aki tűzlabdákkal száll szembe a negatív gondolatokkal, miközben megmenti a világot a teljes pesszimizmusba és depresszióba süllyedéstől.- Ez az újfajta megközelítés rendkívül népszerűnek bizonyult a tizenévesek körében, akik jobban szeretnek egyedül megbirkózni a problémáikkal, mint külső segítséget kérni. A terápiát nem feltétlenül kell halál komolyan venni, bizonyosan sokkal jobb eredményeket érhetünk el, ha szórakoztató formában vesszük fel a küzdelmet a depresszió ellen - mondta Sally Merry, az Aucklandi Egyetem gyermekpszichiátere, az új-zélandi projekt vezetője.
A 3D-s környezetben játszódó játék összesen hét szintből áll, egyenként mindegyik körülbelül 35-40 perc alatt játszható végig. A játékosokat minden szinten egy mentor segíti, aki megtanítja a fiatalokat a helyes konfliktuskezelésre, a dühkitörések kezelésére és relaxációs légzésgyakorlatokra. Ahogy a játékos előrehalad a programban, a környezet egyre derűsebbé és világosabbá válik, mivel egyre több sötét és negatív gondolatokat sikerül leküzdenie. Egy, a British Medical Journal-ben közzétett klinikai kísérlet is igazolta, hogy a SPARX videojáték a depresszió kezelésében hatékonyabbnak bizonyult a hagyományos szemtől szembe történő tanácsadásnál. A játékot azóta az ENSZ World Summit Awards innovációs díjával jutalmazták, és világszerte egyre növekvő érdeklődés övezi.