
A szülők generációk óta olvasnak meséket a gyerekeknek, gyakran csak azért, hogy a kicsik elaludjanak, vagy az érzelmi kötelék kialakításáért. A versenyorientált szülők, akik minél több tanulmányi előnyhöz kívánják juttatni gyermeküket, gyakran körültekintően olyan könyveket választanak, amelyek segítségével a gyerekek hamarabb tanulnak meg beszélni vagy gyorsabban olvasni – olvasható a The Daily Telegraph online kiadásában.

A Kaliforniai Egyetem kutatója, Frederick Zimmerman és munkatársai által végzett kutatás azonban kimutatta, hogy egy jó kis beszélgetés a gyermekkel hatszor hatékonyabb, mint a meseolvasás.
A szakemberek kétszázhetvenöt olyan családot vizsgáltak, amelyben négyévesnél nem nagyobb gyereket nevelnek. Felmérték, mennyit beszélnek hozzájuk a felnőttek, más gyerekek, és mennyi szöveget hallanak a televízióból. A kutatók tesztelték a gyerekek a nyelvi eredményeit, vagyis azt, hogy milyen jól tudtak beszélgetni vagy magukban beszélni a korai éveikben.
A beszélgetésben gyakrabban részt vevő gyerekek eredményei hatszor jobbak voltak, mint azokéi, akiknek inkább meséltek szüleik. Nagyobb szókinccsel rendelkeztek és kevesebb hibát vétettek, valószínűleg azért, mert beszélgetéskor a felnőtt ki tudja javítani a nyelvtani hibákat.
Azok a gyerekek, akik sokat néztek tévét, nem mutattak javulást nyelvi készségeikben, de a közhiedelemmel ellentétben negatív hatásokat sem észleltek náluk.
A kutatók szerint gyerekek naponta átlagosan 400 apróbb "beszélgetésben" vesznek részt, amibe érdemes őket bevonni, hogy fejlődjön beszédkészségük. A szülők ezeket az alkalmakat kihasználhatják a hibák javítására és új szavak bevezetésére is.