Az Oxford Egyetem szakértői a dolgozó anyák számának drámai növekedése miatt azt szerették volna megvizsgálni, hogy a különböző gyerekfelügyeleti intézmények miként befolyásolják a gyerekek viselkedését. A vizsgálatok során rájöttek, hogy a gyerekek viselkedésére leginkább az otthoni környezet van hatással, valamint az, hogy édesanyjuk mennyi figyelmet fordít rájuk. De ezen kívül sikerült más, jelentős tényezőket is feltárniuk, főleg a szülőktől külön töltött idővel kapcsolatban. "Az egész vizsgálati időszakot figyelembe véve úgy tűnik, hogy egy gyerek minél több időt tölt az óvodában, vagy a napköziben, annál nagyobb az esélye a különböző viselkedészavarok kialakulásának" - nyilatkozta Alan Stein professzor, az Oxford Egyetem Gyermek- és Kamaszpszichiátriai Tanszékének munkatársa.
A sok időt az óvodában töltő gyerekek között például sokkal több a hiperaktív. A felvigyázók felügyeletére bízott gyerekeknek ezzel szemben jellemzően inkább a beilleszkedéssel és a társaikkal vannak problémáik - tette hozzá a szakértő. A tudósok arra is rájöttek, hogy míg az iskolai felkészítő-foglalkozásokon részt vevő gyerekeknek kevesebb gondjuk akad a társaikkal, addig azok a gyerekek, akikre gyakran vigyáznak a nagyszüleik, már sokkal nehezebben jönnek ki a pajtásaikkal. "Fontos azonban megjegyezni, hogy a dadusokkal együtt töltött idő a kutatás során elősegítette a proszociális viselkedést is - vagyis a gyerekek szívesebben segítettek egymásnak."- magyarázta Stein.
A tudósok elmondták, hogy a 2010-es, az egészségügyi egyenlőtlenségekről szóló Marmot riport már korábban is rávilágított, hogy milyen nagymértékben befolyásolják a korai élmények a későbbi érzelmi és viselkedésbeli fejlődést. A mostani kutatás során a tudósok 991 családot vizsgáltak meg, akiket mind akkor kezdtek megfigyelni, amikor a gyerekek még csak három hónaposak voltak. Az anyák mind 16-nál idősebb nők voltak, 30 éves átlagéletkorral. A tudósok a gyerekek 51 hónapos kora körül, vagyis az iskolába menetelkor a tanárok és a szülők által is kitöltött kérdőívek segítségével vizsgálták meg a gyerekek viselkedését és érzelmi életét. A szakértők ezen kívül direkt megfigyeléseket is végeztek.
Bár az anyától távol töltött órák száma nem befolyásolta a problémák súlyosságát, abban a szülők és a tanárok is egyetértettek, hogy a gyerekek minél több időt töltenek az óvodában, annál nagyobb az esélyük a viselkedészavarok kialakulására. "Az ilyen gyerekek jóval több problémával küzdenek, és több köztük a viselkedészavaros - írják a tudósok - A többi adattal összevetve arra következtethetünk, hogy nem az óvodák jelentik a gondot, hanem a szülőktől külön töltött idő. A legfontosabb tehát az lenne, hogy a szülők az otthoni időt minőségien tudják eltölteni a gyerekeikkel, mert ezzel csökkenthetnék a viselkedészavarok kialakulási esélyeit." A kutatás részletes leírása a Child: Care, Health and Development című tudományos szaklapban olvasható.