Szerves foszfátokat, illetve illékony szerves vegyületek nyomait találták a repülőgépet kiszolgáló személyzet – a légi kísérők és a pilóták – vérében, amelynek kapcsán felmerült, hogy az utastérbe pumpált levegő a gépeken megfelelő minőségű-e. A szerves foszfátok számos rovarirtó, gyomirtó, és ideg-szer alapját képezik. A problémát a kutatást végző német szakemberek szerint a légkondicionáló berendezés meghibásodása okozhatja. A legtöbb repülőgép a kabinban található levegőt hasznosítja újra, míg a friss levegő a motoron keresztül kerül a légtérbe, sokszor külön szűrés nélkül. További probléma, amikor a motor területén szivárgás indul be, és a levegő fagyásgátlóval, olajokkal és kerozinnal szennyeződik.
Köhögős a gyerek? Itt a legújabb terápia!>>>
A hasonló esetekhez kapcsolódó légszennyezettséget a kabinokban már az 1950-es évek közepétől szájon tartják, számos végzetes eset is ismert. Egy ilyen baleset okozta a British Airways egyik pilótájának, Richard Westgate-nek a halálát is, aki 2012-ben szenvedett aerotoxikus szindrómát, ami az életébe került.
Az aerotoxikus szindróma az a jelenség, amikor a repülőgép légterébe mérgező, szennyezett levegő kerül, de sokszor csupán szivárgásról beszélhetünk, ami hosszútávon veszélyezteti a személyzet egészségét, életét. Az aerotoxikus szindróma tünetei közé tartozik a fáradtság, a homályos látás, az egyensúlyproblémák, a fejfájás, a hányás, a hasmenés és a légzési nehézségek. A 70-es évek óta számos kutatás keresi a választ arra, hogy vajon a szivárgás okozhat-e krónikus betegségeket, s ez az új tanulmány azt sejteti, hogy szigorúbb biztonsági előírásokra van szükség.