A széles körû vizsgálat adatai azt mutatják, hogy azok a gyerekek, akik az iskolaév utolsó három hónapjában születtek, hajlamosabbak pszichikai problémákra, mint például a hiperaktivitás és viselkedési problémák. A felmérés több mint 10 000 angol iskoláskorú gyermek bevonásával készült. A gyerekek az 5 és 15 éves korcsoportból kerültek ki.
Robert Goodman, a kutatás vezetõje szerint a problémák kialakulásban a tanári elvárásoknak is szerepe lehet, mivel egyegy osztály különbözõ születési idõpontú gyermekeivel szemben azonos elvárásokat támasztanak annak ellenére, hogy a gyerekek között akár 10-12 hónapos különbség is lehet. Az is elõfordulhat ugyanakkor, hogy a gyerekek viselkedése nem mutat eltérést, de teljesítményükben már nagyok a küIönbségek. Sajnos ilyenkor a legritkább esetben gyanakodnak az életkorbeli eltérésekre, s gyakori, hogy egyszerûen deviánsnak minõsítik az átlagtól eltérõ gyerekeket, ami aztán tanulási nehézségekhez és pszichikai problémákhoz vezethet. Nem minden esetben törvényszerû az eltérések megjelenése, ugyanakkor a rizikófaktor megnõ olyan együttes negatív körülmények hatására, mint például a családi problémák.
A felmérés szerint a 750 000 tanulási és viselkedési problémával küszködõ angol iskolás közül 60 000 gyermeknél megszüntethetõek lennének a rendellenességek, ha odafigyelnének a korcsoportproblémákra. "Minden gyermeknél meghatározó a kor, ha a mentális fejlettségüket vizsgáljuk. Ahhoz, hogy a kora miatt ne érjen senkit hátrány, egyensúlyba kellene hozni a tanári elvárásokat és a kor által meghatározott fejlettségi szintet' mondta Dinah Morley, egy brit mentálhigiéniával foglalkozó karitatív szervezet elnökhelyettese.