A World Science Forum (WSF) a kezdetek, 2003 óta kiemelt ügyként kezelte a fejlődő világ helyzetét, az oktatási és tudományos infrastruktúra bővítését, a növekvő globális egyenlőtlenségek problémáját. Az idei főcím – „Tudomány a társadalmi igazságosságért” – mögött álló, a dél-afrikai Tudományügyi és Innovációs Minisztérium által kidolgozott koncepció a tudomány szemszögéből vizsgálja a társadalmi igazságosság kérdését, a közösségi források méltányos elosztásához való jogot és a tudáshoz való hozzáférés jogát, az egyenlőtlenségek kérdését.
Felhívja a figyelmet a klímaváltozás súlyos és egyenlőtlen hatásaira, a tudománydiplomácia jelentőségére, és bemutatja, hogy a tudomány mennyiben segíti a társadalmi igazságosság előmozdítását, és milyen felelősséget vállalhat az átfogó globális problémák vizsgálatával és megoldásával kapcsolatban.
Ezek a témák különösen aktuálisak az afrikai kontinens és általában a fejlődő világ számára, ahol kiemelt feladatnak számít a súlyos gazdasági egyenlőtlenségek, az oktatáshoz való hozzáférés, a szegények és gazdagok, a nők és férfiak közötti társadalmi szakadék csökkentése, a természeti erőforrásokhoz való egyenlő hozzáférés megteremtése, a környezet- és klímavédelem, a növekedés, illetve a jelen és a jövő generációk érdekei közötti ellentét mérséklése.
A fórum programjának vázát az öt plenáris szekció adja, ezek egyenként az emberi méltóság, a klímaváltozás egyenlőtlen hatásai, az afrikai tudomány, a diplomácia, illetőleg az igazságosság és a tudomány közötti viszonyrendszert mutatják be.
A fórum iránti érdeklődést jellemzi, hogy a nyílt pályázaton kiválasztott 28 tematikus szekcióra 140 kiváló javaslat érkezett, a WSF központi programját megelőzően pedig közel 40 további eseményt szerveznek afrikai, más országbeli vagy nemzetközi szervezetek.
Ezek között megemlítendő a kormányzati tudományos tanácsadás ISC alatt működő világszervezetének, a Kormányzati Tudományos Tanácsadás Nemzetközi Hálózatának (International Network for Government Science Advice, INGSA) a rendezvénye, az afrikai tudományos akadémiák több tucat rendezvénye, a fiatal kutatók kiemelt részvétele, illetve a tudományos újságírók világszervezetének (World Federation of Science Journalists) széles körű médiaprogramja.
Kiemelendő, hogy az afrikai tudományos akadémiák éves közgyűlése is a fórum felvezető rendezvényeként zajlik majd, hogy az afrikai tudományos közösség a WSF keretében is minél szélesebb körben képviseltethesse magát.
A Magyar Tudományos Akadémia amellett, hogy a szervezésben nyújt szakértő támogatást a dél-afrikai Tudományos és Innovációs Minisztériumnak, három saját szervezésű tudományos szekcióval is készül a konferenciára.
Az egyik a felfedező kutatások jelentőségét (THEMATIC SESSION III/G WHAT IF? IS CURIOSITY STILL THE MAIN DRIVING FORCE BEHIND REVOLUTIONARY IDEAS IN SCIENCE?) hangsúlyozza, kiemelkedő kutatók érdekes egyéni pályáján, felfedezésein, személyes történetein keresztül.
A másik a bioszféra-rezervátumok (BIOSPHERE RESERVES: SHINING GEMS OF NATURAL ECOSYSTEMS) jelentőségét mutatja be példákon keresztül, a harmadik pedig a nagy kutatási infrastruktúrák (BASIC SCIENCE FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT: FROM A PERSPECTIVE OF LEVERAGING GLOBAL LARGE RESEARCH INFRASTRUCTURE), köztük a szegedi ELI mögött álló nemzetközi együttműködést és lehetőségeket népszerűsíti.
A World Science Forum eseményeit ezen a linken tudja élőben követni.
A fórumot a világ legnagyobb tudományos szervezetei támogatják: a partnerszervezetek körét az UNESCO (az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete), az ISC (International Science Council – Nemzetközi Tudományos Tanács), a AAAS (American Association for the Advancement of Science – Amerikai Szövetség a Tudomány Fejlődéséért, amely a tekintélyes tudományos folyóirat, a Science kiadója), az IAP (InterAcademy Partnership – Akadémiaközi Partnerség), a TWAS (The World Academy of Sciences – Tudományos Világakadémia), az EASAC (European Academies’ Science Advisory Council – az Európai Akadémiák Tudományos Tanácsadó Testülete) és a GYA (Global Young Academy – Fiatal Kutatók Világakadémiája) alkotja.