A hosszú ideig az oktatási rendszerben maradó emberek nagyobb kognitív tartalékokkal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy kisebb valószínűséggel maradnak tartósan fogyatékosak a traumás fejsérülést követően. Az agyuk a károsodás ellenére jobban képes működni, ami jobb önregenerálódást tesz lehetővé számukra. A kutatók egyelőre nem tudják pontosan, mi az oka ennek, de úgy vélik, hogy az agyi „izmok” aktívabb illetve hatékonyabb használatával függhet össze.
A Neurology szaklapban közzétett tanulmányban a baltimore-i Johns Hopkins Orvosi Egyetem kutatói Dr. Eric Schneider vezetésével 769 olyan személyt vizsgáltak, akik közúti balesetek és esések következtében fejsérülését szenvedtek. Az összes vizsgált beteget a sürgősségi osztályon látták el, kórházi kezelésben részesültek, majd járóbeteg rehabilitációban vettek részt.
A résztvevőket iskolai végzetségük alapján csoportosították: 24 százalék nem fejezte be az iskolát, 51 százalék 12-15 évet tanult, 25 százalék pedig legalább főiskolai diplomát szerzett. A sérülés után egy évvel a betegek 28 százaléka volt mentes bármilyen fogyatékosságtól, és tudott visszatérni a munkahelyére vagy az iskolába. Az iskoláit nem befejezők mindössze 10 százaléka volt mentes fogyatékosságtól, míg a főiskolai oktatásban részt vettek 31, és a főiskolai diplomával rendelkezők 39 százaléka volt mentes minden fogyatékosságtól.
Dr. Schneider elmondta, hogy a legalább főiskolai diplomával rendelkező betegek hétszer nagyobb valószínűséggel épültek fel teljesen a sérülésből azokhoz a betegekhez képest, akik nem fejezték be a középiskolai tanulmányaikat. A kutató szerint többet is ki kell derítenünk arról, hogyan védi az iskolázottság az agyunkat, és hogyan befolyásolja a sérülést és az öngyógyulást.