Az összefüggés a jobb- vagy balkezesség és a matematikai készségek között meglehetősen ellentmondásos kérdés. Egyes tanulmányok azt állították, hogy a balkezesek jó matematikusok, és az erős jobbkezesek teljesítenek a legrosszabbul a matematikai feladatokban. A közelmúltban végül azt mutatták ki, hogy a kétkezesek alkotják a leghátrányosabb helyzetű csoportot a matematikai készségek tekintetében.
A Liverpooli és a Milánói Egyetemek pszichológusai kutatásukban körülbelül 2300 hat és tizenhét év közötti olasz diákot kértek fel arra, hogy oldjanak meg több matematikai feladványt, köztük egyszerű számtani és problémamegoldó feladatokat. A kutatásban a résztvevők jobb- vagy balkezességének mértékét a nemzetközileg elfogadott Edinburgh Handedness Inventory teszttel állapították meg, melynek segítségével ki lehet mutatni, hogy egy adott személy, milyen mértékben jobb- illetve balkezes, vagy kétkezes. A szakértők ezután a jobb- vagy balkezesség mértékével összefüggésben elemezték a matematikai feladatok eredményeit.
„Kutatásunk közepes, de jelentős összefüggést mutatott a jobb-, bal- vagy kétkezesség és a matematikai készségek között” – nyilatkozta a kutatás vezetője, Giovanni Sala. „Ráadásul a jobb-, bal- vagy kétkezességgel magyarázható eltérés mértéke a matematikai pontszámokban 5-10 százalék körül volt, ami meglepően magas százalékos érték egy olyan változó esetében, mint a jobb-, bal- vagy kétkezesség. Az is kiderült, hogy a jobb-, bal- vagy kétkezesség mértékét és a matematikai készségeket az életkor, a feladat típusa nem is befolyásolta. A leginkább egyoldalú, vagyis nagyon bal- vagy jobbkezes gyermekek például rosszabbul teljesítettek, mint a kutatás többi résztvevője. Ez a hatás azonban a balkezes kamasz fiúknál eltűnt, ők sokkal jobban teljesítettek, mint kortársaik” – tette hozzá a kutató.