A Michigani Egyetem pszichológusai 87 embert kértek meg arra vizsgálatuk során, hogy "viselkedjenek úgy, mintha ügyvédek lennének és előléptetésért küzdenének egy kollégájukkal".
A szereplőknek el kellett képzelniük, hogy megtaláltak egy nagyon fontos dokumentumot, amelyet vetélytársuk veszített el, és amelynek visszajuttatása neki előrelépést, nekik azonban hátrányt jelentene. A résztvevők maguk dönthettek arról, hogy milyen formában – hangüzenetben, vagy e-mailben – tájékoztatják kollégájukat, és hogy hazudnak, vagy igazat mondanak-e neki.
Az írott, vagy szóban elhangzott üzenet elkészítése után a résztvevőket rögtön arra kérték, hogy egy állítólagos reklámkutatás céljából rangsoroljanak néhány tisztálkodási terméket: száj-, és kézmosókat aszerint, hogy éppen mennyire érzik szükségét azoknak, illetve mondjanak egy árat, amelyet haljandóak lennének kifizetni értük.
Azok az emberek, akik a telefon hangpostáján hamis üzenetet hagytak, nagyobb vágyat éreztek a szájmosásra és hajlandóak voltak magasabb összeget kifizetni a szükséges termékekért, mint azok, akik az igazat mondták. Azok pedig, akik e-mailben hazudtak, a kézmosáshoz használt termékeket részesítették előnyben – idézte a kutatócsoport munkáját vezető Spike Lee-t a The Daily Telegraph című brit lap internetes kiadása.