Korábbi vizsgálatok már kimutatták, hogy az influenza elleni oltás első adagját jóval többen megkapták azóta, hogy erre sms-sel figyelmeztetik a szülőket, a mostani vizsgálat során pedig arra voltak a szakemberek kíváncsiak, milyen hatása van ezeknek az üzeneteknek azokban az esetekben, amikor egy második adag oltásra is szükség van. A kisgyerek általában igen alacsony arányban részesülnek influenza elleni védőoltásban, ám akiknek két dózisú oltásra van szükségük, azok még rosszabb helyzetben vannak, a második adagról ugyanis az esetek több mint a felében megfeledkeznek a szülők. Ez azért is nagy probléma, mert – amint arra a vizsgálatban résztvevő dr.Melissa Stockwell felhívta a figyelmet -, ha valaki csak egy adagot kap meg ebből az oltásból, az olyan, mintha biciklizés közben csak fél sisakot tenne a fejére. Ráadásul az sem mindegy, mennyi idő telik el a két oltás között, sokan ugyanis bőven a javasolt 28 napon túl mennek el a második dózisért, aminek megint az lesz az eredménye, hogy a gyerek nem jut kellő védelemhez a vírussal szemben.
A vizsgálat során a szakemberek 660 család gyerekeit kísérték figyelemmel Észak-Manhattan gyerekklinikáin a 2012-13-as influenza-időszak idején, és kiderült, hogy a megkérdezettek 71,9 százaléka meg volt róla győződve, hogy gyermeke már az első oltástól is védetté vált a betegség ellen. A kísérlet során a családokat három csoportra osztották, az egyik csoport az oltással kapcsolatos precíz, felvilágosító sms-eket, a másik sablonos tájékoztató jellegű sms-eket, a harmadik pedig csak szimpla emlékeztető sms-eket kapott.
Az eredmények azt mutatták, hogy az első csoport 72,7 százaléka, a másodiknak 66,7 százaléka, a harmadiknak viszont csupán 57,1 százaléka kapta meg a második dózist az oltásból, összességében pedig valamennyi szülő arról számolt be, hogy örült az sms-nek, sőt 60,8 százalék csak emiatt vitte el gyerekét a második oltásra, 70,1 százalék pedig emiatt vitte el előbb, mint ahogy azt amúgy tette volna. A szülők arról számoltak be, hogy örültek az üzeneteknek, főleg annak, hogy számos hasznos információt kaptak azokból anélkül, hogy bárkivel konzultálniuk kellett volna, ezért sokan más szülőknek is ajánlottak ezt a módszert. A szakemberek a jövőben azt tervezik, hogy a lakosság más körében, más oltásokkal kapcsolatban is tesztelik a fenti típusú szöveges üzenetek hasznosságát.