„Eredményeink szerint az idősebb gyermekek nem azért teljesítenek jobban tanulmányaik terén, mert a korral együtt a tanulási képesség is nő, hanem mert, idősebbek lévén, többet tanultak már az iskola megkezdése előtt – nyilatkozta Darren Lubotsky, az Illinois Egyetem professzora, a kutatás vezetője. Igaz, hogy az idősebb gyermekek jobban teljesítenek az óvodában és az alsó tagozatban, de a korral megszerzett előnyük hamar eltűnik.”
„Ha igaz lenne a megállapítás, mely szerint az idősebb gyermekek gyorsabban tanulnak, úgy a tananyag nehezedésével, és a gyermekek növekedésével a korosztályok eredményei közötti különbségek egyre nagyobbak kellene hogy legyenek. Ennek azonban pont a fordítottja igaz” – mondta el a kutató.
A mostani eredmények erősen megkérdőjelezik azt a gyakorlatot, mely szerint a szülők gyakran tartják vissza gyermekeiket az óvodai oktatástól, mondván, ha a gyermek idősebb lesz, jobban tanul majd. 2002-ben az amerikai gyermekek közel 21%-a ötéves korában még nem vett részt az óvodai oktatásban. Ez az 1980-as értékekhez képest 11%-os növekedést jelent.
Bár az idősebb gyermekeknek van némi előnyük a tanulás terén, különösen, ha jártak valamilyen óvodai előkészítőre, a mostani kutatási adatok szerint ez igen hamar eltűnik. Lubotsky szerint „ha belegondolunk, világossá válik, hogy az idősebb gyermekeknek nagyobb az élettapasztalatuk és a tudásuk, mint fiatalabb társaiknak, de amint elkezdik az iskolát, általában hasonló ütemben tanulnak, ezért a különbségek nem érzékelhetők”.
A kutató szerint ráadásul az ilyen gyerekek kortársaikhoz képest egy évvel le lesznek maradva tanulmányaikban, és a kisebbeknek sem előnyös, ha idősebbekkel tanulnak együtt, a tanárok ugyanis hajlamosak az ő teljesítményükhöz mérni a többiek tanulmányi eredményét.
Lubotsky nem ajánlja a szülőknek, hogy várjanak gyermekeik tanulmányainak megkezdésével, ugyanis a kezdeti előny hamar hátránnyá válhat. „Ha valaki jó képességű, az már fiatalabb korban is megmutatkozik, nem kell várni tehát a beiskolázással” – foglalta össze.