2024. Szeptember 30. hétfő
Sikeresen zárult a videó alapú jelnyelvtolmácsolás tesztidőszaka, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (Sinosz) Kontakt Tolmácsszolgálatának szolgáltatása alapjaiban változtatja meg az érintettek mindennapi kommunikációját, önálló ügyintézését - közölte Kósa Ádám európai parlamenti képviselő, a Sinosz szervezet elnöke egy szerdai budapesti rendezvényen, amelyen ismertették a most lezárult projekt eredményeit.

Az 540 millió forintos uniós támogatással elindított szolgáltatás lényege, hogy a regisztrált siketek és nagyothallók számára - egy mobilinternetezésre alkalmas tablet segítségével - ingyenes videotolmácsolást biztosítanak jelnyelvi tolmácsok közreműködésével, akár vásárolnak, akár éppen hivatalban, orvosnál, fodrásznál, autószerelőnél járnak, ételt rendelnek vagy a gyermekük iskolai ügyeit kell intézniük.

Az országos szintű szolgáltatást jelenleg 30 jeltolmács biztosítja, ők naponta 8-20 óra között, 2-3 órás váltásban segítenek a jelenleg több mint 1300 regisztrált siket vagy nagyothalló ügyfélnek. Kósa Ádám EP-képviselő, a Fidesz-KDNP politikusa, aki maga is a jelnyelvi távtolmácsolási szolgáltatás segítségével vett részt a sajtótájékoztatón, arra hívta fel a figyelmet, hogy a hangzó nyelvi, jelnyelvi vagy írott, szöveges tolmácsolást is biztosító szolgáltatás nagyban segíti a siketek és nagyothallók társadalmi beilleszkedését, munkába állását, hiszen már nincs szükségük személyes tolmács jelenlétére. Közölte azt is, a tabletek "belső hívásokra is alkalmasak", tehát azokon keresztül a siketek és nagyothallók egymás között is tudnak kommunikálni, azaz jelelni harmadik személy segítsége nélkül. A rendezvényen mutatták be a szolgáltatást népszerűsítő kampány legújabb kisfilmjét, amelyben a nagyothalló főszereplő, Csetneki Csilla arra biztatja az érintetteket, bátran vállalják siketségüket és éljenek a Kontakt nyújtotta, akadályok nélküli lehetőségekkel.

A Kontakt szolgáltatás előnye, hogy a jelnyelvi tolmács személyes jelenlétére nincs szükség; a tableten keresztül akár jelnyelven, akár hangzó nyelven vagy írásban is tudnak kommunikálni. Egy ügyintézésnél például így hárman vannak "jelen": az ügyintéző és az ügyfél személyesen, míg a tolmácsolást végző diszpécser távolról, a tablet képernyőjén keresztül kommunikál mindkettejükkel.


Forrás: MTI
2015. 10. 26.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés